Tökvarrás gyerekekkel

Egy mini varrótanfolyamot rögtönöztem a múlt héten az óvodásaimnak. Na jó, hogy rögtönöztem, az túlzás, órákig szabtam és készítettem elő a tökalapokat. Szóval tököket varrtunk. Egyszerre 2-3 gyerek dolgozott csak, ha alapos munkát akarunk, ennyi bírható, hogy senkinek ne menjen el a kedve a varrástól. :)

Apropó kedv... természetesen a lányok önként és dalolva álltak a varrásnak, a fiúk "Én majd később..." kijelentéssel elodázták kicsit a dolgot, őket az győzte meg, hogy körülöttük egyre több gyereknek lett "saját készítésű töke", amivel büszkélkedhetett. Hát mit ne mondjak...tipikus...

tokvarras2.jpg

Az persze nem győzte volna meg őket, ha sorolom, hogy miért is jó, ha megtanulsz varrni.

1. Fejleszti az ujjaid finom mozgását, hogy szépen tudj írni és más ügyességet igénylő feladatban is te legyél a legjobb.

2. Koncentrációt igényel a tűbefűzés, az öltésekre figyelés. Ez is hasznos az iskolában, hogy el tudj mélyülni a munkában.

3. Fejlődik a szemmértéked, arányérzéked. Ha később valaki ilyen pályára kerül (pl.mérnök, grafikus), sokkal könnyebb dolga lesz akkor.

4. A varrás türelmet igényel, szóval ha nem veszted el, egyre kitartóbb leszel más kihívást igénylő feladatokban is.

5. Fejlődik esztétikai, azaz szépérzéked. Meglátod a szépet a környezetedben és igényed is lesz rá, hogy magadat is széppel vedd körül.

6. Precizitás, pontosság, igényesség is kell a varráshoz. Megtapasztalhatod, hogy ha csúnyán öltesz, csak úgy összedobod, lenyisszantod, akkor a végeredmény sem szemet gyönyörködtető, kevesebb az örömöd, a dicsérő szó, pláne, ha ajándékba adod.

Szóval nem tartottam ilyen szentbeszédet, lássuk a gyakorlatban mindez hogyan valósult meg.

Tehát az elején még leegyszerűsítettem a gyerekek dolgát, az ő feladatuk volt a tűbefűzés, de csomót már én kötöttem a végére. Ez volt az első alkalom, úgyhogy majd legközelebb jönnek az eggyel nehezebb részfeladatok.tokvarras3.jpg

Ezután a 20 cm átmérőjű kerekre szabott narancs színű anyagot egyszerű fércöltéssel körülvarrták. Az öltések helyét még filccel bepontoztam, így csak az adott pöttyön kellett leölteni. Persze jócskán akadt olyan eset, hogy nem ugyanazon az oldalon öltöttek tovább, vagy kedves kis csomócskák keletkeztek. Ilyenkor "Add ide"...visszaölt, kibogoz...

tokvarras1.jpg

A következő lépés volt a cérna összehúzása, majd a kapott bugyor tömőanyaggal kitömése, elvarrás. Piros fonallal körbetekertük, szárat tettünk bele.

Sablon segítségével szabókrétával megrajzolták a levelet és kivágták, majd az egyszerűség kedvéért most ragasztópisztollyal rögzítettük hozzá a tökhöz.

Indát kötöttek rá duplacsomóval, és ez lett a végeredmény:

tokvarras5.jpg

Helyes dísze lehet az őszi asztalnak, utána pedig tűpárnaként funkcionálhat.